Svátky
Vánoce
Vánoce (z něm. Weihnachten svaté noci) jsou v křesťanské tradici
oslavou narození Ježíše Krista. Spolu s Velikonocemi a Letnicemi patří
k nejvýznamnějším křesťanským svátkům. Slaví se od 25. prosince do první
neděle po 6. lednu. Již ve 3. století někteří křesťanští teologové uvadějí
25. prosinec jako datum Kristova narození, oslava tohoto narození je
dosvědčena poprvé v Římě kolem roku 336. Všeobecně se Vánoce v církvi
slaví od 7. století.
V Česku je však za vrchol Vánoc považován Štědrý den,
24. prosinec, coby předvečer samotné slavnosti, do Vánoc je někdy
zahrnována i doba adventní, která Vánocům předchází. K Vánocům se
pojí nejrůznější tradice, k nimž se řadí vánoční stromek, jesličky
(betlém), vánoční dárky, které nosí Ježíšek, či vánoční cukroví;
některé z těchto tradic pocházejí již z předkřesťanských dob a souvisí
s oslavou slunovratu, který na tyto dny též připadá. V současné době
se však původní, náboženský význam Vánoc vytrácí a Vánoce se považují
i za jeden z nejvýznamnějších občanských svátků.
Etymologie
Slovo Vánoce pochází ze staroněmeckého wahnachten
(dnes Weihnachten), složeného z wiha- (světit) a Nacht (noc).
Machkův slovník uvádí staroněmecký tvar wínnahten a soudí, že k převzetí
muselo dojít ještě v předcyrilometodějské době. Pfeiferův slovník odvozuje
německé weihen od staroindického vinákti, třídit, oddělovat. Jiné vysvětlení,
které však nemá oporu v dokladech a je tedy "lidovou" etymologií, je z výrazu
dvě noce, který označoval období, kdy noc trvala jako tři.
Původ Vánoc
Podle hypotézy, která pochází z 18. století, mají Vánoce kořeny
v předkřesťanských oslavách zimního slunovratu (např. svátky mrtvých či
Saturnáliích v antickém Římě). Literární prameny prokazují, že křesťané
spojovali datum narození Krista mnohem dříve, než císař Aurelianus (270-275)
ustanovil na tento den svátek zrození nepřemožitelného slunce (natalis solis invicti).
Tato teorie se zakládá na propojení názvu svátku s raně křesťanskou
christologickou exegezí verše proroka Malachiáše, který obsahuje
proroctví o Mesiáši, v němž „vzejde slunce spravedlnosti“. Teorie však
opomíná skutečnost, že mezi pojmy „slunce spravedlnosti" a „nepřemožitelné slunce"
neexistuje shoda. Krom toho máme dosvědčen tento titul přiřčený Kristu
ve spisku De Pascha computus, který se dochoval mezi díly kartáginského
biskupa Cypriána z roku 243.
Již jeden z nejstarších biblických komentářů z přelomu 2. a 3. století
připisovaný Hippolytovi označuje jako datum Kristova narození
„středu 25. prosince". Totéž datum uvádí ve svém díle Chronografiai
z roku 221 římský historik Sextus Iulius Africanus a již zmiňovaný
spis De Pascha computus. Z dalších indicií lze usuzovat, že v mnoha
částech římské říše křesťané slavili Kristovo narození již před
Konstantinem: slaví-li společně Vánoce donatisté i katolíci v
severní Africe, lze se domnívat, že se zde Kristovo narození slavilo
již před schismatem obou stran, k němuž došlo po roce 311.
Datum 25. prosince coby den narození Krista má zřejmě svůj původ
v oslavě Velikonoc, a to prostým výpočtem. Například spis De solsticiis et
aequinocibus z poloviny 4. století klade datum Velikonoc k 25. březnu, a
toto datum ztotožňuje s datem Kristova vtělení, tedy početí. Prostým
připočítáním devíti měsíců se pak dostáváme k datu 25. prosince. Této teorii
vzniku odpovídá i analogické vysvětlení, běžnější na křesťanském Východě,
které takto váže 6. duben a 6. leden, kdy křesťané slaví svátek Epifanie
čili Zjevení Páně.
Prvním dokumentem, který pak dosvědčuje přímo slavení Vánoc je
slavný Filokalův Chronograf z roku 354, když uvádí narození Krista mezi
oslavami mučedníků římské církve v tzv. Depositio martyrum. Kvůli
jisté nepravidelnosti v seznamu úmrtí papežů v témže kalendáři pak můžeme
datovat toto svědectví do roku 336. Tento údaj znamená, že křesťané
Vánoce coby narození Krista slavili v Římě nejpozději tohoto roku,
pravděpodobně však již dříve.
Jedna z posledních hypotéz tvrdí, že datum oslavy Vánoc může
odpovídat skutečnému datu Ježíšova narození. Tato teorie se zakládá na analýze
esénské knihovny v Kumránu a některých informací z Lukášova evangelia,
podle něhož archanděl Gabriel knězi Zachariášovi v jeruzalémském chrámu
během služby Abiovy kněžské třídy, do níž náležel, oznamuje, že se
mu narodí syn. Podle kalendáře služeb jednotlivých tříd, který se podařilo
zrekonstruovat na základě kumránských svitků, Abiova třída v chrámu
sloužila dvakrát do roka, z toho jednou v posledním záříjovém týdnu,
kdy k tomuto poselství mohlo dojít. Jan Křtitel by tak mohl narodit
na konci června (konec září + 9 měsíců Alžbětina těhotenství).
Ježíš se pak narodil podle Lukášova evangelia o šest měsíců po
Janu Křtiteli: je tedy možné, že se tak událo na konci prosince.
Možnost, že datum 25. prosince jako oslavy Ježíšova narození může
pocházet i z nějaké starobylé tradice, která měla historické jádro,
tak zůstává otevřená.
Křesťanské slavení Vánoc
Přípravu na samotné Vánoce představuje advent, období čtyř
týdnů před Vánoci. První adventní neděle (připadající na neděli mezi
27. listopadem a 3. prosincem) označuje počátek křesťanského roku.
Čtyři adventní neděle bývají někdy označovány postupně jako železná,
bronzová, stříbrná a zlatá, ovšem tato označení nemají s křesťanskou
tradicí nic společného, mají čistě komerční význam, spojený s předvánočními
nákupy dárků.
V průběhu adventu mají svátek někteří důležití svatí,
např. sv. Ondřej (30. listopad), sv. Barbora (4. prosinec), sv. Mikuláš
(6. prosinec) a sv. Lucie (13. prosinec).
Štědrý večer ještě nepatří do křesťanských Vánoc. Končí jím
Advent a také postní období. Štědrovečerní večeře má proto slavnostní ráz,
ačkoli je ještě složena z postních jídel. Následující půlnoční mše je pak
v podstatě pozůstatkem noční vigilie, která původně předcházela všem
významným křesťanským svátkům.
Samotné vánoční svátky začínají dnem narození Páně 25. prosince,
(Boží hod vánoční, v občanském kalendáři označený jako „1. svátek vánoční“).
26. prosince se slaví svátek sv. Štěpána prvomučedníka, občanský „2. svátek vánoční“.
6. ledna se slaví slavnost Zjevení Páně (též svátek Tří králů)
– podle tradice se toho dne přišli poklonit právě narozenému Ježíšovi do Betléma
mudrci od východu a přinesli mu dary. Tradice později udělala z mudrců krále
a stanovila jejich počet na tři. Neděli následující po slavnosti Zjevení
Páně se slaví Křest Páně, kdy vánoční období v rámci církevního roku končí.
Ne všichni křesťané však Vánoce slaví – například v 17. století
byly v Anglii a některých amerických koloniích vánoce kvůli možnému pohanskému
původu zakázány; podobně některé novodobé skupiny vycházející z křesťanství
Vánoce neslaví ani dnes, například Svědci Jehovovi. Přímo z Bible totiž nelze
slavení Vánoc obhájit. Křesťanská církevní tradice jejich slavení nicméně
vykládá jako oslavu vtělení (inkarnace) Boha a jeho sestoupení mezi lid,
čímž na sebe Bůh přebírá úděl člověka (nemá tedy jít o žádnou oslavu
"Ježíšových narozenin", jak bývá někdy mylně vykládáno).
Vánoce v Česku
Vánoce jsou považovány za nejdůležitější svátek i pro nekřesťany,
kteří ho spojují se zakončením roku a s trávením času s v rodinném kruhu.
Vánoce jsou slaveny 24., 25. a 26. prosince, ale předchází jim v křesťanském
pojetí čtyř týdenní období zvané advent. Všechny tři dny jsou oficiálním státním svátkem.
S vánočním slavením je spojeno množství místních či národních zvyklostí.
U nás je zřejmě nejrozšířenějším zvykem vztyčení vánočního stromu či stromku,
který se zdobí vánočními ozdobami, a pod který se v rodinách kladou dárky.
Počátkem 18. století se součástí dekorace stalo i osvětlení a vánoční stromek
se z Německa šíří dál. V českých zemích poprvé vánoční stromek připravil
pro své přátele v roce 1812 ředitel Stavovského divadla J. K. Liebich na
svém libeňském zámečku. Nový zvyk se poté začal prosazovat v bohatých pražských
měšťanských rodinách a teprve později i do venkovských stavení. Rovněž bývá
zvykem na Vánoce stavět jesličky neboli betlém: v Čechách se tento zvyk objevuje
roku 1560 v kostele sv. Klimenta v Praze Charakter Vánoc do značné míry
ovlivňují také koledy, česká tradice koled je pak zvláště bohatá.
24. prosince bývá tradicí, že se schází celá rodina na slavnostní večeři.
Samotná večeře se tradičně skládala z rybí polévky, bramborového salátu s kaprem
a během její konzumace se dodržovaly jisté zvyklosti: mohlo se tak připravit
o talíř více pro nečekanou návštěvu, případně položit pod talíř minci či šupinu.
Od štědrovečerní tabule se obvykle směla vzdalovat pouze hospodyně. Po večeři
bývá zvykem rozbalovat vánoční dárky, které dětem v českých zemích přináší Ježíšek.
Štědrý den tradičně vrcholí půlnoční mší, na které se zpívají koledy a začíná
samotná církevní oslava narození Krista.
Se štědrým večerem se pojí i řada lidových zvyků: lití olova,
pouštění ořechových lodiček, házení střevícem či třesení bezem.
Vánoční cukroví
Vánoční cukroví a jeho pečení je jedna z obecně rozšířených
vánočních tradic, která je ve velké části českých domácností dodržována.
Většina z vánočních cukroví se připravuje ze směsi mouky, cukru, vajec,
másla, kakaa, čokolády a různých druhů ořechů a kandovaného ovoce.
Mezi typické patří cukroví z lineckého těsta, které je možné navíc ochutit
strouhaným kokosem nebo kakaem. Typická vůně je vanilka, koření skořice.
Betlémské světlo
Jednou z novodobých vánočních tradic je betlémské světlo,
které rozvážejí skauti. Světlo se každoročně zapaluje v Betlémě, a posléze
putuje napříč Evropou. Do Česka betlémské světlo putuje z Vídně, kde jej
rakouští skauti předávají o neděli Gaudete delegacím z celé Evropy; pro
české země jej přebírají brněnští skauti, kteří jej v sobotu rozvážejí
před 4. nedělí adventní, takže je pak k dispozici v kostelech, na náměstích,
vánočních trzích, knihovnách apod.
Čerpáno z cs.wikipedia.org
|