Svátky
Boží hod velikonoční
Obřady Vzkříšení otevřely hlavní velikonoční svátek,
Hod Boží velikonoční, a s ním sváteční období osmi neděl vrcholící Hodem božím svatodušním.
Podle pamětí z počátku 20. Století bylo nepsaným zákazem
prací o velkém svátku nezametat, nestlat, nevynášet hnůj z chlévů, nemýt nádobí,
nešít, nečistit boty, a někde také nevařit.
Stravě se ovšem po dlouhém předvelikonočním půstu dostává
na Hod Boží velikonoční zvláštního významu: mnoho zpráv při tom líčí, že
o velikonočním hodu se lidé postili až do skončení bohoslužeb, a ani potom
neobědvali maso: jediným svátečním přepychem bylo posvěcené pečivo.
Někde pro chudobu nebo pro obyčej požívat jako první svěcený pokrm,
jinde čas prožitý v kostele; místy proto ženy připravovaly sváteční
oběd dopředu na už na Bílou sobotu. Dodnes nosí katolíci a pravoslavní
velikonoční pokrmy k posvěcení: čím dále na východ, tím bohatší tradice
svěcení pokrmů, tím objemnější obřadní koláč a košíky s uzenou šunkou i klobásami.
Z hlediska stravy se o Velikonocích setkávají dvě
krajnosti: půst (je nejdelší a na Velký pátek vrcholí nejpřísněji) a hojnost.
Hodové stolování na první velikonoční neděli, uvedené podle tradice katolických
rodin modlitbou a svěceným vejcem, liší se podle zámožnosti či chudoby i podle krajů.
Zvláštní postavení mělo ve velikonočním jídelníčku vejce a s ním pečivo.
Vejce jsou též základem mazance, který je u nás
nejstarším doloženým velikonočním pečivem a spolu s beránkem patří
k nejstarším velikonočním svěcenkám: mazanec je hodovým pokrmem, darem
i rituálním prostředkem. Podle staročeských kuchařek byl velikonoční
mazanec koláč syrnej veliké noci, tj. nesladké pečivo připravované
ze strouhaného sýru a většího množství vajec. Okrouhlý bochníkový
tvar a znamení kříže si ponechal. Mazance jsou v textech dívčích
koled i v pomlázkových koledách.
Oproti velkým kulatým mazancům a koláčům známe
i kontrastně malé velikonoční pečivo. Postní jidáše (jidášky),
a ještě drobnější Boží dárečky. Figurky, panáčky, ptáčky, preclíčky atd.
K velikonočnímu hodu jako svátku křesťanů patří
především beránek, podle bible obřadní pokrm Židů před jejich odchodem z Egypta.
Jako symbol čisté oběti je beránek předobrazem křesťanských Velikonoc
a podobenstvím Spasitele. Jako obřadní velikonoční pokrm a svěceninu
známe beránka od středověku dodnes. V historických zprávách ale
jen těžko poznáme, zda šlo o maso nebo pečivo.
Kromě jehněčího masa se na sváteční velikonoční
stůl podávalo také kůzlečí nebo telecí. Požívání masa a masitých
pokrmů na Boží hod velikonoční se ovšem různí. Typické pro
velikonoční hodování jsou spíše kombinace masa, zvláště sekaného,
s vejci nebo s pečivem, a také s kopřivami, libečkem i dalšími
zelenými bylinkami. Různé nádivky a směsi.
|